Tuesday, August 17, 2010

Di sEbALiK SeNyUmAn..huhu…

ilmu duniawi atau ilmu ukhrawi….

‘ Tinggal brape hari je lg saya akn smbung belajar semula….’ Bisik hati saya.

Semakin dekat tarikh pendaftaran ke kuliyyah of art n design,uitm machang,kelantan…,

hati saya makin berdebar2…

bukan kerana x sabar tp masih ragu2 ngan masa depan sendiri..

Memilih utk terus berada dalam bidang ni bererti peluang utk mendalami bidang agama sepenuhnya kian tipis..

Entah nape sejak kebelakangan ni saya asekan bidang ilmu yg saya pilih ni hanye sia2 sbb hanya utk dunia semata2…

Saya slalu je salahkan diri sendiri sbb biarkan diri terus berada dlm bidang keduniaan sedangkan diri masih terlalu cetek ilmu agama…huhu...

Saya tahu menuntut ilmu di bidang art n design ini juga adlh fardu kifayah hukumnya tp skrg saya asekan seolah2 golongan yg mengaji bidang seni kian menjadi majority manakala yg terus gigih menuntut ilmu akhirat hanyalah minority..

Saya ase sangat sedih bila teringatkan bahawasanya ALLAH SWT akan mengangkat ckit demi ckit ilmu agama di muka Bumi ini dengan mematikan golongan alim ulama’…

Jadi,..bayangkan dlm masa 5 atau 10 tahun akan datang?? dah tentu ilmu agama yg tinggal makin ckit memandangkan golongan yg faqih ilmu agama sangat ckit time tu….

Sangat malang a saya klo terus terusan menangguhkan masa yg ada untuk mendalami agama yg satu ni..

Persoalannya, perlukah saya tinggalkan bidang art n design yg dah suku jalan ni??
Ahh,..soalan ni la yg akan wt saya lam dilemma..

Sejak kecil ag saya simpan hasrat utk dalami bidang agama…. Bagaimanapun saya hanya merancang tapi ALLAH lebih tahu ape yg terbaik untuk saya..

saya xpernah salahkan ayah….Saya ase cukup terkesan sbb natijahnya ma ngn ayah x benarkan saya ke SMA atau SMKA yg ditawarkan dan saya x dapat untuk memilih bidang agama sebagai masa depan saya.. Ape pun saya tetap redha setiap yg telah ditakdirkan oleh NYA..

Dan sekarang.... saya slalu je dengar keluhan dan rintihan ayah yg mungkin terkilan sbb xde seorang pun anaknya yg menghafaz al Quran mahupun yg faqih dalam bidang agama….

Saya mula merancang masa depan saya…...Dlam merancang ni lah saya resah sgt bile hati melonjak2 mintak saya tinggalkan bidang seni dan tumpukan 100% blaja agama….

hati saya tingin sgt nak belajar di pondok..pernah sekali saya nyatakan hasrat tu kepada sahabat seperjuaangan tp bertubi2 saya disyarah sehingga saya sendiri kehilangan hujah…...huhu... =(

Saya akui pendapatnya yg mengatakan student seni pun masih boleh blajar agama melalui kuliyah agama, pembacaan buku2 dan belajar di pondok bila cuti semester...

cmne2pun hati saya tetap asekan bahawa saya cm x adil pada diri sendiri bile utamakan ilmu dunia lebih dr ilmu akhirat….

saya akin buntu..saya tanyakan pulak pendapatnya jika saya ingin belajar agama dengan cara berkahwin dengan seseorang yg faqih spt golongan lepasan pondok dan sebagainya…..

namun saya dihentam semula bile dy mempersoalkan soal sekufu dan fikrah…..huh,. cm 2 plk..….jadi cmne??? setiap saat berlalu tanpa menunggu saya….tapi saya masih di sini…masih terus diburu dilemma…………ya Allah berilah aku petunjukMu…. :-(

nk xnk....ms terus berlalu....saya da abis diploma...
result sume pon da kuar...alhmdulillah berbaloi ngn usaha saya slame ni...
pastu tibe lak mase utk smbung degree...
hadoii... antara dua dlm dilemma... =(
hampir saya realisasikan impian masuk pondok time 2....
tetibe je ayah mintak smbung blaja gk....
oleh sbb 2 harapan dorg inginkn saya berjaya....
so....
dan sbb 2 la sy di sini skrg....
di uitm shah alam...still lg amik course yg same...
art n design n department fine art...
dan minor textile...
semoga ade hikmah disebalik sume ni...
ya Tuhan....kau tunjukkan lah jln yg terbaik buat hambaMu ini....
(T_T)

4 comments:

minico0per said...

salam aini..thniah dah smbung degree..aini,semua bnda y kite buat n ceburi akn jd ibadat tapi dgn syart kite niat karana Allah swt..
n jgn jdikn alsn kite xleh dlami agame n hafal Quran sbab xde kena ngena dgn bidang kite..aini leh hafal Quran n hadir kuliah agama tu sbg side inc0me y uTAMA dlm hidup awk..
jgn sedih k..Allah bersama dgn 0rg yng mncari CintaNya..
jgn Lupe cari n j0in usrah kat u k..^_^

p/s:pssttt..0rg mnx izin nk c0py 1 artikel ea..harap halal..-ukhhwah itu indah-

نور عيني said...

salam k.muniey...
betol pe yg akak ckp 2...
tp ble kte ttbe lam situasi yg sukar cm 2 yg memakse kte wt kputusan sndri...fuhh...mcm2 pndpt aini dgr...kdg2 kompius...n alhmdulillah skrg aini ase ni la kputasan yg trbaik...
*wt ssuatu sumenye krna Allah...
thanx a lot (^_^)
nota kaki: share jep,xpyh mntk permission klo ia bermanfaat utk sume =)

mat said...

salam...

tahniah...

jgn kite aggp kite x dpt bljr di sek agma kite lbh cetek ilmu agma dr mereka..
mungkin kite pljr sek biase lbh lg ilmu dr mereka..sumenye brgntung pd usaha dan kemahuan kite utk mndptknnye...
kite xperlu merendah diri
kite hnye perlu selalu mencari dan bertanye..

ape yg pnting kite niat di hati ikhlas krnaNya..mudah2an Allah permudahkn jln bagiNya utk kite...

amin...

Anonymous said...

semoga awak jumpe ape yang awak inginkan....,aminnn :)