Saturday, February 12, 2011

pilihan dalam hidup


بسم الله الرحمن الرحيم
Aku selalu terbayang akn hari esok.,
semase ku dapati diriku penuh dgn lumuran dosa,
berjuta kenikmatan ku dpt di dunia,
tanpa kusedari itu sume hanyalah permainan...,
dari tipuan syaitan yg selalu memperdaya...

x penah berhenti dari kesibukkan memburu harta,
yg menjadi lalai untuk mengingat Pencipta,...
luput dari rasa syukur atas nikmat yg telah diberi,
tak terase akan adanya Azab Ilahi yg sangat pedih,
mengisi perkara yg x bermakna lam ruang waktu,
sbb Iman telah d kawal oleh nafsu....

Tersedar dari lamunan,..
rasa bergetar tanda ketakutan yg sgt2,
jiwa yg layu mencurahkan air mata,
campai lisan x mampu berkata2...

Malu... Aku malu pada-Mu ya Allah !!!
kalo masa depanku akan menjadi raja dalam dosa,
pdahal Engkau telah menjanjikan keindahan syurga
di antara panasnya api neraka..

Bukan ke aku ada hanya utk beribadah kepada-Mu?
bukan ke sume yg tercipta di sekitarku 
 hanya utk membenarkan keagungan-Mu?
kenapa aku mesti angkuh dgn sume yg bukan milikku?

Ya Rabb....
kalo masih ada waktu hari ini, esok, n nanti,
maka berikanlah aku kesempatan untuk berhijrah,
yg penuh dgn taubat dalam setiap langkah,
n dari setiap peluh yg selalu mengharapkan ampunan-Mu...

kalo air mata ni harus tercurah,
itu hanya sbb takut kepada-Mu,
jika senyum ini telah terkembang,
itu hanya bentuk terkecil dari rasa syukur atas nikmat-Mu,
n jika darah harus menitis,
Sungguh!!! itu hanya utk berjihad membela agama-Mu,

Izinkanlah aku memberikan pilihan dlm hidupku,
plihan yg tersurat dlm syair Sayid Qutb,
seorang pejuang Islam dari tanah Piramid,
"Isy kariman au mut syahidan",
Hidup Mulia atau Mati Syahid,

x kan ada lagi pilihan selain itu,
kerane bagiku...
itu lebih baik daripada dunia n seisinya,
agar terjaga dari masa depan yg menipu mimpi n angan.

No comments: