Saturday, December 10, 2011

OmBaK RiNdu La SaNgAt

بسم الله الرحمن الرحيم

Sedalam mane ombak rindu
dlm hati pd pasangan sahabat2 ?
kite leh ukur sendiri kot kedalamannye,
n kadang2 sgt yakin
kekuatan rindu yg ade dlm hati masing2.
tunjuk rasa rindu tu dgn mcm2 kate2 indah, hadiah,
lagu n mcm2 ag la kt si dia..

Tapi, heran bila kite x sure
kedalaman rindu kite pd Allah atau Rasulullah.
Kalo ada pon, berombak ke rindu tu ?
or langsung x bergelora..

da byk kali sebenarnye kte ckp hal yg same..
May be sbb jiwa sentimental,...
tema cinta selalu je jd isu..

sebenarnya kite tahu,
bila kita wt kputusan utk start sesuatu hbgn
dgn bkn mahram sebelum akad..,
mmg hubungan yg x rahmat..
xde berkat, xde restu
T_T
Biar dpt restu parents yg kurang phm agama,
kawan2 yg kool kapel..
TAPI yg muktamad x kn dpt restu ALAH..

Biar seratus lima puluh juta kali kita berdoa..,
kita mintak dr sahabat2...,
"tolong doakan kami kekal ya.."
camne doa camni akn dikabulkan
sedangkn hubungan awal2 lg x sah di sisiNya..
herm..

"nape byk sgt ujian sepanjang hubungan ni ?",
"nape dy wt aku merana camni ?",
"Sanggup dy lukakan hati sy ?!",
"Kau x rasa ape yg aku rasa !"
Byk keluhan yg terhasil dr ombak rindu yg x sah.
ombak sakit hati, ombak cemburu, ombak gaduh,
ombak putus-sambung balik-putus balik.
byk sgt ombak yg lemaskan kite..,
air masin masuk mata sakit pedih lak tu..
wt diri sendiri menitiskan air mata yg penuh sia2.
rase cam buang mase...

Mane ade Allah selamba x rase marah
dgn maksiat yg xde ikatan ?
Bile kite sendiri memilih wt keputusan utk
"dirikan rumah papan kt tepi pantai",
so sendiri berani la dilanda ombak
dgn tiang yg x berapa teguh..

Herm,.. 
dlm Surah al-Nuur ayat 40:

Maksudnya:

"Atau (org2 kafir itu keadaannya)
adalah umpama keadaan
gelap-gelita di lautan yg dlm,
yg diliputi oleh ombak bertindih ombak;
di sebelah atasnya pulak awan tebal
 gelap-gelita berlapis2 apabila org tu mengeluarkan tgnnya,
dia x dpt melihatnya sama sekali
n (ingatlah) sesiapa yg x dijadikan Allah
menurut undang2 peraturanNya mendapat petunjuk,
 maka dia x akn beroleh sebarang cahaya
(yg akn memandunya ke jalan yg benar)."
Ombak rindu kite la sgt kn.. huk3
So berombak...

Nota kaki :
Ombak rindu fana melanda x kire sape.,
samada dy berpakaian tutup aurat elok2 atau x..
Samada dy pakai kopiah atau ustaz, ustazah pon., 
x sorang pon terlepas dr ombak murka Allah
bile diri da wat keputusan utk jahilkan diri
wt benda yg dibenci Allah...
na'uzubillah T_T

7 comments:

Anonymous said...

betol2, dunia dah terlalu tua... dah akhir zaman...minta dijauhi semua tu

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Dalam Islam, ada perkara2 penting yang lebih penting dalam amalan ibadah seharian. Mereka mesti mendenar perkataan dan perintah Allah SWT yang lebih penting. Surah AzZumar:18 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.
Contonya ketika Rasulullah saw mendengar ada diantara sahabatnya meninggal dunia, maka Rasulullah saw berkejar2 utk menziarahi jenazah sehingga terputus selipar kasutnya. Menyegera ziarah dan mengkebumikan jenazah adalah wajib. Begitu juga, ketika Rasulullah saw wafat, jenazahnya ditangguh dan dikebumikan pada 3 hari 2 malam selepas waktu asar walhal menyegerakan urusan jenazah adalah wajib! Kerana ada urusan yang lebih penting iaitu perlantikan khalifah dalam semua urusan pentadbiran umat islam. Tanpa khalfah/imam, semua urusan akan tergendala dan umat Islam mungkin dilanda gejala murtad sekiranya tidak dilantik dlm tempomasa 3 hari 3 malam mengikut kata ijmak para sahabah ! Surah AlMaidah:54 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad).

Mereka lebih maklum, sekiranya tidak mengikuti perkara2 priority dlm Islam, timbul kemurkaan demi kemurkaan atau ombak murka dari Allah SWT. Dan umat Islam hidup spt sekarang tanpa arah panduan dan dihina dimana2 jua mereka berada. Surah AlBaqarah:61 وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّـهِ ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّـهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ Dan mereka ditimpakan dengan kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan dari Allah. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka kufur (mengingkari) ayat-ayat Allah (perintah-perintah dan mukjizat-mukjizat yang membuktikan kebesaranNya); dan mereka pula membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang benar. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka menderhaka dan mereka pula sentiasa menceroboh.
Wallahualam

Anonymous said...

filem, drama dan artis dijadikan idola dalam hidup...sedih2

Kunang-Kunang said...

Ombak rindu pada Allah sentiasa diabaikan.

immukmin said...

nauzubillahhiminzaliq..diri ini juga masih lemah... bercakap mengenai Ombak rindu manusia ini..mmg tak kalah dengan maksiat... semoga setiap yag kita lakukan adalah di atas landasan Allah... barakaAllah=)

immukmin said...

nauzubillahhiminzaliq..diri ini juga masih lemah... bercakap mengenai Ombak rindu manusia ini..mmg tak kalah dengan maksiat... semoga setiap yag kita lakukan adalah di atas landasan Allah... barakaAllah=)

HEROICzero said...

post yg baik .

cuma nya jangan mudah jatuhkan hukum . ya , hukum tetap hukum , haram tetap haram . maksud aku , apa saja yang mereka buat , atau alami , tinggal kita saja mahu nasihat . kalau kita sudah begini , siapa mahu nasihat mereka kelak ?

doakan kesulitan mereka , atau keluhan mereka , berbalas nanti . macam mana kita juga harap doa kita , keluhan atau kesulitan kita juga berbalas .

aku rasa begitu . kamu ?

=)