Thursday, January 12, 2012

KaLau Saya MaTi DuLu ?

بسم الله الرحمن الرحيم

bberape hari lps saya
ada tanya zauj saya soalan ni:
"Kalo saya mati dulu, awk kawen lain x ?"
Dy x terus jwb, tp lepas tu dy bg jwpn yg sgt jujur;
"emm.. kalo awk mati masa umur saya 40an,
mungkin la saya kawen lg,
tapi kalo awk mati,
saya umur 70/80 tahun, x tahu la nk ckp.."

Saya xde la plk rase nk marah ke
sedih ke lepas dgr jwpn dia
sbb jwpn tu merujuk kpd situasi selepas saya mati.
Org yg da mati, da terputus hubungannya
dgn segala urusan kt dunia ni
kecuali 3 perkara iaitu doa anak yg soleh,
sedekah jariah yg ditinggalkn n
ilmu yg bermanfaat...

Lepas saya tanye soalan tu,
saya tunggu jgk dia tanya saya soalan yg same
kt saya tp dia senyap je.
Dlm hati saya, kalo dy tanye soalan yg same
saya nk jawab camni ;
"Saya kn, kalo ditakdirkan awk pergi dulu,
rase2nya xde sape yg nakkan saya lagi.
Saya akn tetap setia kt awk, jaga ank2 awk,
ingat nasihat n teguran awk,
terus buat baik kat keluarga awak,
awk la suami terbaik n saya x fikir utk hidup bersama org lain,
dan saya nk tunggu awk dlm syurga
500 tahun lebih awal sebelum awk masuk.."

Amacam ? Cantik x ayat tu ?
Oleh kerana dia x pernah tanya sy soalan tu,
maka sy simpan je dlm hati sampai harini..

Antara saya n dia, x tahu sape pergi dulu...
hanya Allah yg tahu..
tapi sementara masih hidup ni,
saya nk buat yg terbaik..
utk dia, utk bakal2 cahaya mata kami,
utk diri saya, ma ngn ayh n mertua saya, keluarga, jiran, sahabat2..
berbuat baik kerana Allah..
indah kan ?

( Syurga Isteri terletak dibawah telapak kaki suami...
andai sy pergi dulu, redhailah pemergianku, suamiku :')

nota kaki :
da masuk 4 hari demam yg agak teruk..
byk benda yg belom settle..
tp alhamdulillah, mujur la suami memahami..
siap masakkn utk sy lg :)
terima kasih sbb menghargai sy..
even sy byk menguji kesabaran kamu :p

9 comments:

Dr Amira Atiqah said...

Sweet nya kakak :)
pendapat saya pula if saya pergi dulu, saya relakan husband kahwin lain sebab wanita boleh hidup dan urus anak anak dengan sendiri, tetapi lelaki tak dapat nak urus anak anak dengan sendirian. :) wallahualam. :)

Anonymous said...

aduhaii, sooo sweett ! :)

Outsiderz said...

future tu jangan difikir sangat

orang kata,
hidup hidup yang sekarang,
dan prepare utk hidup di masa depan,
even kita tak pernah tahu sempat tak kita hidup di masa depan...

dan jika ada yang mati-kawin lagi
saya fikir takdirnya begitu

dan bukankah Allah punya perancangan itu...
bukan main bagus dan complete.

btw...tahniah utk perkahwinan ainey

Teacher Basariah said...

so sweet..rasanya orang pompuan suka fikir macam tu..cikgu pun sama..suka tanya soalan tu kat husband..hehe

Anonymous said...

x sabar mahu ketemu sama kamoo ya ainie...

ratu zuleyqha said...

sweetnya, terharu baca.. (:

Anonymous said...

tumpang gembira utk ainie =)

Unknown said...

waa...moga terus bahagia dunia akhirat

cepat2 la sihat yer.rjin2 mkn ubt ikut ms

Hanya Untuk Melati said...

jawapan terbekkk.... hehe dmam ke?? hahh..ntah2 ada org baru nk dtg ;-)