Sunday, January 1, 2012

pAndai MemAsak Juga SunNah

بسم الله الرحمن الرحيم

update kali ni nk ckp pasal masak2 plk...
mentang2 da kawen eh :D

sumeorg tahu Saidatina Khadijah r.a.
pandai masak n menguruskn suaminya, Rasulullah SAW.
cmtu jgk Saidatina Aisyah r.a.
Jd, kalo nk jadi wanita yg solehah,
memasak tu perlu tahu samada asas
atau expert dlm menguruskan rumahtangga.

ade dlm sirah,
Nabi SAW adalah sorang suami yg suka
menolong isteri2nya memasak kt dapur.
kalo Nabi SAW x pandai memasak,
mustahil Nabi SAW mampu tlg isterinya.
Nabi SAW biasa hidup berdikari tanpa ibu n ayah.
Mustahil Nabi SAW menyusahkan org lain
dgn pekertinya yg mulia.

Rasulullah SAW jgk manusia biasa,
tp bukan suami biasa. .

Kalo ada pakaian yg koyak,
Rasulullah SAW menampalnya sendiri tanpa menyuruh isterinya.
Setiap kali pulang ke rumah,
bila tgk xde makanan yg da siap dimasak utk dimakan,
sambil tersenyum Baginda menyingsing lengan bajunya
utk membantu isterinya di dapur :)

Saidatina 'Aisyah r.a. menceritakan:
"Kalo Nabi SAW berada di rumah,
Baginda selalu tlg dlm urusan rumahtangga.
kalo dgrr azan, Baginda cepat2 ke masjid,
n cepat2 pulang bile selesai sembahyang."

Pernah Baginda pulang pd waktu pagi.
Baginda sgt lapar time tu.
tp dilihatnya xde apa pon yg ada utk sarapan.
Yg mentah pon xde sbb 'Aisyah belom ke pasar.

Maka Nabi bertanya, "Belom ada sarapan ya Khumaira?"
(Khumaira adlh pggilan mesra yg iaitu kemerah2an)
Aisyah mnjwb dgn agk serba salah,
"Belom ada ape2, wahai Rasulullah."
Rasulullah SAW lantas berkata,
"Kalo camtu aku puasa saje harini."

xde ckit pon rasa kesal di wajahnye..
Itu Rasulullah SAW. Kalo kita, msti da hangin.,
mengeluh2, bercakap tntg duit n mcm2 lg..

Belajar masak samada lelaki n perempuan
kebahagiaan rumahtangga pon kekal..
kalo x pandai masak pon, tlg2 isteri masak.,.
Tlg angkat periuk ke kuali ke, basuh pinggan mangkuk ke..
Sbb tu sume sunnah. Buat yg sunnah dpt pahala..
Pahala dapat, kasih bertambah..
Untung berganda2..

nota kaki :
cube same2 duk dapur..
wt keje same2... ikut sunnah nabi :)

7 comments:

Anonymous said...

ehem ehem :p

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebermula ketika Rasulullah saw dizaman Makiyyah dimana ketiadaan Daulah sememangnya banyak membantu isterinya dari segi ekonomi (menguruskan perniagaan Siti Khadijah r.anha) dan hal2 rumahtangga.
Surah AlBaqarah:232 ن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ apabila mereka (lelaki dan perempuan itu) bersetuju sesama sendiri dengan cara yang baik (yang dibenarkan oleh Syarak).
Urusan rumahtangga,perlu lapang dada, tentulah suami-isteri lebih arif menguruskannya samada siapakah yang perlu pergi ke pasar, memasak, membasuh kain, menjaga anak dsb. Nak cakap byk2 pun susah juga...
Tetapi setelah adanya Daulah, Rasulullah saw menjadi pemimpin negara, byk urusan lain perlu diutamakan seperti Jeneral menyertai 29 peperangan besar, sebagai hakim, melaksanakan hak2 milik dlm Islam, Imam urusan ibadat dsbnya. Wallahualam

HEROICzero said...

lelaki yang sempurna . =)

9n0L4 said...

lelaki yg hensem adalah lelaki yg pandai masak & tlg isteri masak. ;)

Hanya Untuk Melati said...

sweet....cantik profile blog bru nie...hehe gmbr kwen, smoga sentiasa bhagia... :-) datang melawat lgi !

Titisan Hujan said...

alhamdulillah..turut menumpang gembira.sudah bertukar status..rasa nak menitis air mata pun ade ni bl tau aini da kawen.kena plak lagunye bukan men syahdu lagi.huhuhu



*akan menyusul seperti dirimu jua.doakan ana

Amira Atiqah said...

sebelum berkahwin, takpandai memasak, takpe kan? lepas kahwin, boleh belajar dgn husband. :))))