Wednesday, October 26, 2011

. . . . .NiLai KiTa. . . . .

بسم الله الرحمن الرحيم

"Sebotol kicap maybe berharga RM2.20 sebotol
sbb nilai kicap itu,
kalo botol yg sama diisi dgn madu,..
harganya maybe RM60 sebotol..
Botol tu akn menjadi RM300 kalo didalamnye terkandung myk wangi.

cmtu jgk nilai diri kita adalah bergantung
kpd kuantiti n kualiti taqwa yg ada dlm jiwa kite.
Kalo lah kebesaran dunia yg kita agung2kan,
so x de nilai kita disisi Allah SWT. "

~ petikan kata2 dari sebuah majalah Islamik.

in a conclusion :
 terpulanglah kpd kita, pilihlah same ada nk menjadi
kicap, madu or minyak wangi............. :)

nota kaki :
sedang cuba muhasabah n mencari kelemahan diri..
T_T

11 comments:

ema naj said...

ermmm...teringt psl madu..hbis madu sepah dibuang..cmtu la ragam manusia..sy terkilan sgt2 kt seseorang...sedih la awk dh jauh,xde sape dh nk dgr luahan hati sy..sob2..

نور عيني said...

nape ni dear...
ade problem eh...
ce story...
even kite jauh...
friendship kite ttp cam dlu...
kawan sakit, kite pon terase...
tu la sahabat :')

ema naj said...

inysaallah nti ade peluang untuk jmpe awk...sy gtau..awk pn knl sgt2 hmba allah nie..thanks yea...take care taw..jga kesihatan diri.k..sy teringat awk sy bt air dlm mug awk tu.rindu nk dgr lagu awk,sy selalu main hemster awk kt blog nie..comel sgt2...byk kenangan..sob2..

immukmin said...

insyaAllah..lama tak singgah sini..salam ziarah..semoga sihat dan senyum selalu...barakaAllah..=)

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Begitulah nilai yang ada pada diri kita. Apabila kita tidak mengambil AlQuran dan Hadis sebagai pegangan hidup maka tiadalah kita apa2 nilai disisi Allah SWT. Surah AlMaidah:68 قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لَسۡتُمۡ عَلَىٰ شَىۡءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُواْ ٱلتَّوۡرَٮٰةَ وَٱلۡإِنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّكُمۡ‌ۗ Katakanlah: Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dikira mempunyai sesuatu agama sehingga kamu tegakkan ajaran Kitab-kitab Taurat dan Injil (yang membawa kamu percaya kepada Nabi Muhammad) dan apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (iaitu Al-Quran).

Apabila ruh kita tidak diserapkan dengan AlQuran, malah kita pun tidak didedahkan dgn kefahaman AlQuran maka hidup kita telah jauh dari keimanan!
Surah Syura:52 ٥١) وَكَذَٲلِكَ أَوۡحَيۡنَآ إِلَيۡكَ رُوحً۬ا مِّنۡ أَمۡرِنَا‌ۚ مَا كُنتَ تَدۡرِى مَا ٱلۡكِتَـٰبُ وَلَا ٱلۡإِيمَـٰنُ وَلَـٰكِن جَعَلۡنَـٰهُ نُورً۬ا نَّہۡدِى بِهِۦ مَن نَّشَآءُ مِنۡ عِبَادِنَا‌ۚ Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati) dengan perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): Apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: Cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami.

Malah ada yang tidak gembira langsung apabila mendengar akan AlQuran sahaja walhal itulah yang Rasulullah saw dan para sahabat mempelajarinya. Surah AlIsra`:46 وَإِذَا ذَكَرۡتَ رَبَّكَ فِى ٱلۡقُرۡءَانِ وَحۡدَهُ ۥ وَلَّوۡاْ عَلَىٰٓ أَدۡبَـٰرِهِمۡ نُفُورً۬ا Dan apabila engkau menyebut nama Tuhanmu sahaja di dalam Al-Quran yang satu, mereka berpaling undur melarikan diri.
Wallahualam.

Cik tikah said...

bagus2.. :)

abah khalisha said...

ya betul tu

cikshaツ said...

i'allah....at least, kita ada niat utk berubah menjadi yg lebih baik...better late then never kan? sama-sama lah kita...

Badrina Ibtisam said...

Nice entry! *thumbs-up!!*

ain dzaya said...

kata2 yg bermakna =)

Anonymous said...

terus update entri2 yang dapat beri manfaat utk semua...terima kasih... semoga ALLAH merahmati kamu,..