Friday, October 28, 2011

. . .SembanG2 WaniTa HaRi Ini. . .

بسم الله الرحمن الرحيم

Kiah, Peah n Joyah bersahabat baik.
mereka selalu bertemu utk membincangkan isu2 semasa.
Satu hari, mereka mengadakan forum perdana dirumah Kiah.
Meh kite dgr isi perbualan dorg.....

Kiah : untunglah kau Peah, kau x yah keje,
duk rumah goyang kaki pon, cukup bulan
dpt upah dari suami. Aku hari2 kena pegi kerja,
pegi pagi balik petang, dpt
gaji bayar hutang, nk harap laki aku kerja sorang,
dpt makan ikan kering ngn
ikan bilis jela hari2..

Peah : Untung kata kau ! hei....ko lg untung tau,
cukup bulan dpt gaji, pegang duit
sendiri, boley beli barang ape kau nak.
Aku kena mintak baru dpt, ko ingat
senang ke nak dapat duit org, cam pengemis tau !

Kiah : Suami ko kerja pangkat besar, gaji ribu riban,
xkan dy x nak bagi, lain la
mcm aku, laki aku gaji kecik, aku jeles tau tengok ko,
x yah belajo tinggi2
tapi dpt suami boley tanggung serba serbi..

Peah : Ape la ko ni, patutnya aku yg jeles kat kau,
kau ramai kawan, walaupun kau keje
tapi laki kau rajin tolong kau wt keje rumah ,
x macam aku, sume benda kat rumah 2 aku kena buat,
mentang2la aku ni suri rumah..

Kiah : Memangla kau yg kena buat sbb kau duk kat rumah,
dy sibuk kat pejabat. Kalau kau pon malas nak buat,
ape ke jadahnya kau duk kat rumah 24 jam?
Mcm aku ni, kena la dy tolong aku,
same2 penat cari duit, same2 la wt keje
rumah, aku mana ada bibik...

Peah : Tapi aku nk suami yg ada ciri2 mcm laki kau.
Walaupun gaji kecik, tapi dy
hormat kau, tolong kau wt kerja rumah,
x macam aku, laki aku ego, mentang2la
dy bos kat pejabat, balik rumah pon dy duk mengarah aku je…

Kiah : Aku lak, selalu berangan nak laki kaya cam suami ko,
kurang2 aku xyah penat2 keje,
kau ingat aku suka ke bawak kete hari2,
pagi2 buta tekan minyak, masuk
gear, pecut mcm nk masuk F(1) sbb nk sampai cepat ke pejabat,
silap2 haribulan, x sempat pencen aku dah jalan…

(Joyah yg dr tadi mendiamkan diri menyampuk.....)

Joyah : Ape la korang ni, x tahu bersyukur langsung.
Cuba tengok aku, lagi kesian, aku dahla ibu tunggal,
x de suami, kena keje lagi cari rezeki,
ada masalah ke apa ke kena tanggung sorang2,
korang ada jgk tempat nak bercerita, mintak pendapat ke...

Kiah : kau pon untung jgk,
kurang2 kau nak g mana2 xyah mintak izin suami,
boley wt keputusan sendiri, x macam kami,
nak g mana2 kena mintak izin dulu, kalau dia x bagi,
terpaksa ikut jgk walaupun dalam hati rasa berbuku jek.....

Joyah : Pulak...! Eh, payah2 sgt..
kau bagi jelah laki kau tu kat aku, habis cerita....

Peah : Kau biar betul Joyah,
ada bermalam kt hospital malam ni kang.....!

( Mat Bon, anak Kiah yg baru2 belajar nk kenal dunia
n dr tadi memerhati gelagat wanita2 harapan negara tu
hanye mampu mengeleng2kn kepala sambil berkata dlm hati;
patutlah nabi kata perempuan ramai masuk neraka )

nota kaki :
hermm... patut lebih byk muhasabah diri...
pesan utk diri sendiri n sahabat...
:'(

8 comments:

bella luna said...

manusia mmg takkan pernah puas dengan apa yang dia ada, macam2 yang nak dipertikaikan demi memenuhi nafsu,.nauzubillah minzalik,semoga kita tergolong dalam kalangan yang diredhai olehNya,.cukup dengan sekadar apa yang ada dan selalu bersyukur dengan apa yang dikurniakan,.

SpeakerSekolah said...

Ni la kalo x pnah nak brsyukur..dapat betis nk peha..pmpuan kalo berforum mmg pnjang ek?huhuhu

immukmin said...

semoga kita sama2 bermuhasabah diri..barakaAllah

HEROICzero said...

bersyukur dengan apa saja yang ada .

ironi nya , dalam masa tidak bersyukur , dicerita pula cerita peribadi , tentang keburukan dan kekurangan suami masing2 .


=)

HEROICzero said...

bersyukur dengan apa saja yang ada .

ironi nya , dalam masa tidak bersyukur , dicerita pula cerita peribadi , tentang keburukan dan kekurangan suami masing2 .


=)

نور عيني said...

bella luna :
yep, bersyukur dgn ape yg ade... ^^,


speaker sekolah :
x tau la.. no comment.. hehe

نور عيني said...

immukmin :
yep, alwayz muhasabah diri yg alwayz berbuat dosa... ampun ya Allah T_T

heroiczero :
herm sedih kn bile diri cm tu...
dhla x bersyukur, buka rahsia rumahtgga n kburukan suami pula...
dosa bertimpa2 :(
hope Allah jauhkan diri dr perkara cmtu...insyaAllah..

Anonymous said...

perempuan2, ish4.....