Thursday, November 17, 2011

. . . .HaNya KeRaNa Dia ImAm. . . .

بسم الله الرحمن الرحيم

Harini sy rajin nk update belog simple ni. . ,

Agak2 sape lelaki yg paling tampan,
paling macho, paling baik, paling kool,
paling best, paling hebat n paling berkuasa
di antara insan2 bernama lelaki ?

Yep, senang kn jawapannye.
Lelaki yg mampu jadi Imam.
Imam secara umumnya, imam solat secara khususnya.
sedangkn raja n presiden negara pon brsolat di belakang sorg Imam.
Hebat kn imam ni ? Berkuasa mcm mne pon org tu,
bile dia jadi makmum, dia wajib ikut Imam
kalo nk solat berjemaahnye sah. :)

camtu jgk dlm memilih pasangan.
Wanita yg cerdik akn pilih lelaki yg mampu jd imam solatnya.
Boleh ajar dia solat, boleh bimbing dia.
Boleh bangun solat same2 d setiap sepertiga malam.
Indah kn? :)

ade ke syarat2 yg strict utk jadi imam?
xde syarat susah. Janji org Islam n boleh solat.
Boleh baca al-Fatihah. Doa? x pandai baca doa xpe,
hentam je doa dlm bahase melayu..
Yg lebih difahami itu lebih afdhal.
tp lg afdhal kalo amalkn doa yg Nabi SAW sarankan. 

Sume lelaki mampu jadi imam.
kalo dia nak.. kalo dia berani. kalo dia adalah Muslim.
Islam x menetapkan keturunan yg baik2,
org2 soleh je boleh jadi imam.
Bukti Islam x menetapkan org tertentu je yg boleh jadi imam :

"Abu Huzaifah, sorg hamba sahaya yg dimerdekakan,
menjadi imam solat bg kaum Muhajirin yg pertama
n beberapa org sahabat Nabi SAW di Masjid Quba.
Di antara mereka ada Abu Bakar, Umar al-Khattab,
Abu Salamah, Zaid dan Amir bin Rabi'ah."
( Diceritakan oleh Umar bin Khattab n dikeluarkan oleh Imam Bukhari )

Lelaki macho bukan lelaki stylo,
lelaki cool bukan lelaki mulut manis berkereta hebat,
bekerjaya mantap.. bukan !
Tapi hanye kerana dia mampu jadi Imam.
^_^


nota kaki :
alhamdulillah, alangkah bahagianye bile dpt suami cmni :)

8 comments:

eita said...

sekarang ni susah nak cari seorang lelaki yang betol2 boleh bimbing kita kan.....
sedih dengar lagu blog ni....

ema naj said...

skrg nie mmg pyah nk cri seorg laki yg mmpunyai pegangan agamanya yg baik...kebanyakkanya lbh cenderung pd hal duniawi shja...alhamdulillah,kamu dh mmpunyai pilihan calon suami(mie) yg terbaik sahabatku....hargai la dia..dan kamu mmg beruntung...sy sentiasa mendoakan kamu berdua..amin.

oli-go said...

tapi susah nak cari lelaki yang boleh jd imam sekarang, dan sebagai perempuan pulak, kita kena perbaiki diri utk menjadi isteri mithali...

tEnTanG iDup Aku~ :) said...

abg mie insyaallah bolehhhh jd imam akak,,heheheheheee..........

ema naj said...

sama2 la kite doakan yg terbaik untk kakak kamu ye ariff...heheheh

Anonymous said...

semoga Allah memberkahi kamu berdua..

Azekzk said...

Perempuan yg baik adalah utk lelaki yg baik, Perempuan yg keji utk lelaki yg keji. (Surah an-nur ayat 26). Sama2 kita muhasabahdiri selalu adakah kita layak digolongkan dlm kategori lelaki @ perempuan yg baik.

Anonymous said...

ya, fokuskan pd menjadi, bukan mencari =)