Thursday, November 24, 2011

. . .MaDu Yg PaHiT. . .

بسم الله الرحمن الرحيم

Realitinya kaum wanita pd harini
3 kali ganda lebih ramai dr kaum lelaki...
nak x nak pasti akn ada isteri yg terpaksa berkongsi suami..
tp berapa ramai yg sanggup ??
mereka yg hidup bermadu adalah mereka yg amat istimewa,
dipilih Allah bg menghadapi ujian yg amat menusuk hati..
mereka yg sanggup berkorban
demi saudara muslimah mereka yg lain..
bukan ke mereka yg berkasih syg kerana Allah
tempatnya d bawah naungan arasy ?
yg sanggup mengorbankan segalanya..

Sedangkn mase peristiwa hijrah,
kaum ansar yg beristeri lebih dr satu
sanggup memberi isteri mereka kpd kaum muhajirin
yg belom ade pasangan hanye semata2 kerana cinta,
sanggup berkorban demi ukhwah Islamiyah..
sahabatnya dicintai lebih dr dirinya sendiri. 

sorg suami itu kasih mana pon isteri padanya,
dia tetap milik Allah, n Allah berhak memberikannya
pd sape2 je yg Dia nk,
Dia bknlah zalim, tp cukup pemurah, adil n maha mengasihani.
Bayangkn kalo sorg suami hanya utk sorg isteri,
cmne dgn wanita2 lain yg xde suami ?
sedangkn mereka memerlukan sorg pembela,
penjaga, sorg yg mengasihi mereka,
menyara mereka, membimbing mereka, mendidik mereka.
Cube bayangkn kalo kita berada d tempat mereka ?
Bukan ke tu x adil bagi mereka
sbb mereka jgk ade hak yg sama cm wanita2 lain. 

tp dlm konteks poligami,
x sume wanita mampu menghadapinya.
hanya yg kuat je yg mampu,
mereka adalah org2 yg istimewa,
yg dipilih Allah utk menerima ganjaran kt syurga nnti..

so, x sume wanita yg menjadi isteri kedua
n seterusnya tu perampas,
sbb telah ditakdirkan jodohnya sama dgn wanita lain,
n x sume isteri pertama tu x pandai jage suami
yg suaminya berkahwin lain.
Wanita yg merelakan suaminya berkahwin lain
adalah wanita yg tabah, besar pengorbanannya,
hebat ganjarannya di akhirat nanti. 

nota kaki:
 bermadu di dunia itu pahit,
tapi nanti di akhirat manis.
saya ?? x boleh.. x mampu..
T_T
( kahwin pon x lagi )

7 comments:

Unknown said...

huhuhu...sy taw awk cmna...insyaallah...allah cume akn menguji hmbanya mengikut kemampuannya...khwn pun dh dkt tue..mga berbhgia eakk...amin

Anonymous said...

hi to all aienny.blogspot.comers this is my first post and thought i would say hi -
regards speak again soon
garry moore

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Secara fitrahnya, madu adalah manis cuma pahit bagi mereka yang sukar menerima hakikat. Malah manusia tidak mengetahui tujuan sebenar hidup ini dan kaitan dgn poligami. Bukan masalah poligami itu penting tetapi asas dlm kehidupn perlu hidup dgn berpetunjuk Allah SWT. Surah AlBaqarah:38 فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".
Ketika permulaan Islam dan juga dlm keadaan sekarang, seseorang mestilah hidup dgn berpetujuk dgn mencari lelaki beriman. Dlm keadaan dimana sistem kehidupan telah rosak dan manusia hidup dlm kegelapan w/pun disangka hidup dlm berpetunjuk.
Imam Syafi`e dan Imam Nawawi (rhm.alaihuma) diantara sampai akhir hayat tidak kahwin krn memahami bahawa asas perkahwinan adalah bersandarkan pada Surah Albaqarah:230 dari istinbat hukum Usul AlFiqh أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ Sekira kedua2nya (psgn lelaki dan perempuan) ingin berkahwin, sesungguhnya `berat sangka` Kami (Allah) bahawa kedua2nya mesti menegakkan hukum Allah`.
Dari nas/dalili inilah, tidak menjadi hairan sekiranya zaman para sahabat, Umar AlKhattab pernah berkahwin dgn anak Saidina Ali krw, Saidina Ali krw pernah berkahwin janda Saidina Abu Bakar r.a. (setelah wafatnya), Saidina Uthman r.a (81 tahun) berkahwin dgn Naila (18 tahun) dsbnya. Berapakah usia ketika mrk berkahwin? Bukan soal usia krn org Melayu tidak sampai kejangkauan keperingkat itu tetapi siapakah yang dapat membimbing mrk ke arah petunjuk? Selalunya janda Saidina Abu Bakar r.a. tidak akan mengahwini org lain melainkan mrk lebih biak atau setara dgn bekas suaminya. Apa yang penting, adalah kedua2nya mesti menegakkan hududullah. Nasib kita diakhirat adalah jauh terlebih malang jika kita gagal di dunia ini. Jadi tidak timbul masalah `payung emas` diakhirat kelak krn hadis tersebut diragui kesahihannya w/pun masyhur.
Berbalik kpd kisah penghirahan kaum Muhajirin ke madinah sehingga sanggup kaum Ansar memberikan tanah, rumah, harta, pekerjaan dan salah seorang isteri mrk. (p/s perlu diketahui pemberian tersebut bersifat sementara sehingga negara berkembang dgn adanya hak2 milik dlm Islam) Pemberian mrk adalah berdasarkan ukhwah yang dibina atas tali Allah SWT yg tidak akan putus melainkan putusnya kalimah Allah SWT. Surah AlBaqarah:256 فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus.
Ukhwah ini juga dibina berdasarkan Surah AliImran:118 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu.
Malah diantara mrk telah wujud ikatan yang tidak pernah wujud dimana2 peradaban manusia sehingga Allah SWT meredhainya. Surah AlMujadilah:22 Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya,
Apa yang penting skrg, penghidupan kita dlm petunjuk Allah SWT samada perlu wadah melalui perkahwinan atau tidak! Tidakkah Allah SWT mewajibkan kita mentadabbur AlQuran spt dlm Surah AlQasas:85 إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ ۚSesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu (beramal dan menyampaikan) Al-Quran (wahai Muhammad) sudah tentu akan menyampaikan engkau lagi kepada apa yang engkau ingini dan cintai.
Wallahualam

karmilaillang said...

walaupun, madu di dunia tue pahit dan di akhirat tu manis...tak semua orang mampu untuk lakukan meskipun telah di janjikan ganjaran oleh Allah s.w.t

saya, tak tahu lg..dulu tak kenal erti kehidup macam sanggup jak, lepas kenal erti bahagia susah la pulak...mungkin perlu belajar erti redha dan qada & qadar Tuhan....

Anonymous said...

ujian itu pahit,tp syurga itu manis =)

Anonymous said...

nice entry!!! =)

Hanya Untuk Melati said...

Ingt aini sanggup tdi....shikin pun xmmpu... :-)