Sunday, November 6, 2011

. . . . .MaKan JoM. . . . .

بسم الله الرحمن الرحيم

~selingan semata-mata. :)

Orang jawa panggil nasi ambeng..
Kalo mulut yg konon anak jawa tp x jawa panggil nasi ambang :p 
time sy balik kg kat Batu Pahat last month time kenduri tahlil.
Bertambah excited la bila tau nk buat nasi ambeng..
tambah2 dgn sambal atok yg pedas sgt tu :D

Kalo tengok kat gambar ni,
punya semangatlah nasi dgn ayam lagi..
Uishh.. punya semangat nak makan.
Biasanye nasi ambeng ni utk kenduri2 baru dapat jumpa..
Dlm satu dulang, macam2 ada utk 5 org makan...
Tapi sebenarnya, lebih 5 org boleh makan sbb confirm x abis.

Cara nak makan. kompem2 la bkn atas meja.
Meh bersila ramai2 kat bawah..
Kalo da nama kt kampung,
semuanya pasti cara kampung, kan..
Ikut adab2 makan yg betul.. 
Mcm sy ckp tadi,
 nasi ni untuk makan 5 org atau lebih..
Kira boleh kata makan berjemaah.
Lebih berkat n dapat erat silaturrahim sesama manusia.
ni mungkin salah satu sbb wujudnya nasi ambeng ni.

Macam satu hadis ni, daripada Wahsyi bin Harb,
dari bapa n datuknya berkata:

"Sesungguhnya para sahabat nabi saw bertanya,
"wahai Rasulullah saw, sesungguhnya kami makan,
tetapi kami x pernah berasa kenyang",
berkata Nabi saw, "mungkin kamu makan bersendirian?
 Jawab sahabat, "benar". Rasulullah saw bersabda,
"berhimpunlah atau berjemaahlah pada makanan kamu,
dan sebutlah nama Allah atasnya,
mudah2an Allah memberi keberkatan kpd kamu n makanan tersebut."


Ada baiknya jugakkan.
Macam kita sembahyang berjemaah la..
Pahalanya 7x lebih byk berbanding sembahyang bersendirian. 

nota kaki :
mentang2 hari raya, asik cakap bab makan je eh..
pape pon SALAM AIDILADHA..
hope Allah limpahkan keberkatan pd kite sume..
^_^

4 comments:

Anonymous said...

mcm sedap nasi ambeng tuh he3,,,
slm aidiladha jugak ainie =)

نور عيني said...

salam aidiladha juga..

Anonymous said...

awak org johor kan ainie ?
lupa dah yg awak pindah ke terengganu ikot ayah awak bertugas.....

N.u.R.u.L A.i.N.i.e ~ said...

yep...tau2 je eh kamu ni..
haihh..