Saturday, December 18, 2010

v^v^satu Tamparan untuk 3 Pertanyaan^v^v

Ade sorang pemuda yg lama belajar di luar negeri,
kembali ke tanah air...
Sesampainya di rumah, 
dia meminta kpd org tuanya utk mencari sorang guru agama atau siapa saja 
yg boley menjawab 3 pertanyaannya..... 
Akhirnya org tua pemuda itu mendapatkan org tersebut,..
sorang ilama'....

Pemuda : Anda siapa Dan adakah boley menjawab pertanyaan2 saya? 
ulama' : Saya hamba Allah dan dgn izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda...

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai org yg pintar x mampu menjawab pertanyaan saya. ulama' : Saya akan mencba sejauh kemampuan saya...

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan: 
1.Kalau mmg Tuhan itu ada,tunjukan wujud Tuhan kepada saya....
2.Apakah yg dinamakan takdir...
3.Klo syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yg dibuat dari api, tentu x menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yg sama. Apakah Tuhan x pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba ulama' tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras!!

Pemuda : (sambil menahan sakit) Kenapa anda marah kepada saya? 
ulama' : Saya x marah...Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yg anda ajukan kepada saya.

Pemuda : Saya betol2 x mengerti. ...
ulama' : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit. ...
ulama' : Jadi kamu percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda : Ya! 
ulama' : Tunjukan pd saya wujud sakit itu!

Pemuda : Saya x boley....
ulama' : Itulah jawaban pertanyaan pertama...
kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya...

ulama' : Apakah mlm tdi kamu bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : x....

ulama' : Apakah pernah terfikir oleh kamu akan menerima tamparan dari saya hari ini? 
Pemuda : x...

ulama' : Itulah yg dinamakan takdir....

ulama' : Terbuat dari apa tangan yg saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda : Kulit....

ulama' : Terbuat dari apa pipi anda? 
Pemuda : Kulit...

ulama' : Bagaimana rasanya tamparan saya? 
Pemuda : Sakit....

ulama' : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka jugak terbuat dari api,
jika Tuhan menghendaki, maka neraka akan menjadi tempat yg menyakitkan untuk syaitan...

Semoga cerite ini menambah keimanan kita sume...^_^

5 comments:

immukmin said...

hehe...suke en3 ini...refresh semula..cerita ini..tq..=)

Anonymous said...

Allah cipta sesuatu bersebab...x ada yg sia2kan..

muhamadsufian89 said...

cerita yg baik..pernah dengar masa sekolah dulu..hehe

nazirulhazwan~ said...

nice:)

Anonymous said...

nice entri :)