Sunday, September 25, 2011

. . .NiKmaTnya SihaT & ManiSnya SakiT. . .


بسم الله الرحمن الرحيم

Sape penah sakit ? i mean sakit yg need u berulangalik ke
hospital, dating dgn doktor every month,
menjalani operation, terlantar di wad berminggu2,
lupekn aktiviti harian ngn family, frens,
 homework n trpkse cancelled jd ratu dlm prbarisan antra skola.
Hanye org yg penah sakit phm cmne perasaan
org sdg diuji sakit. i doesn't mean org sihat xphm tp yg da
mengalaminya lbh menjiwai kesakitan n nikmatnya kesembuhan.
Dlm hidop ni, ada 2 nikmat yg paling berharga.
first, nikmat iman. second, nikmat kesihatan.
Jd bersyukurlah kalo hrini kte still sihat, bebas bergerak,
beribadah, boley bergelak ketawa
sdg ada insan len sebaliknya... T_T

Sy melaluinye 7 taun lps bile doktor mngesahkan
ada ketumbuhan d kaki .
Mulanya xcaya, biasala kte pyh mengaku diri
sakit kalo luarannya nmpk sihat,
tp bile suatu hr diserang sakit yg teramat sgt 
n bile diimbas ade ketumbuhan, hnya tuhan yg tw cmne perasaannya.
sy percaya n trime hakikat sape2pon boley
ditarikbalik nikmat kesihatannya. bile ditakdirkan utk sakit,
xde sape boley elak. Bermulalah ujian perasaan.... T_T

bile doktor syorkan operation, n sy
msti jalani rawatan susulan 
kalo ketumbuhan 2 disahkan cancer, 
asenya cm ilang separuh nyawa.
Perasaan bercampurbaur, takut, sedey,
bimbang, mrh n tertekan. Sume ada, 5 dlm 1.
Doktor jz give an opinion, sahihnya lom lg,
sy da mengelabah. Tertanya2 nape mst sy?
(soalan yg x sepatutnya ), mane silapnya, ape hikmahnye ?
Manusia ske menyoal bile Allah bg ujian,
tp jarang bertanya nape Allah limpahkan nikmat..
ampun Ya Allah...T_T

Sy lalui setiap saat dgn rase yg ssh nk gmbar,
ilang ase utk gembira,org wt lawak pon kte ssh nk gelak,
bile kwn2 ckp; dun wori, nnti shtlah pas operate,
dlm hati berkate; awk xduk ditmpat sy.. :(
xboley slh ckit, emosi cpt terusik..

Sy cbe sume rawatan yg disyorkan d hospital, 
actually terapi yg paling mujarab ada dlm diri kite..
tenang n brlapang dada. 2lah sbnrnya ubat yg paling mujarab.
Bile kite berlapang dada,
mksdnya kite redha, bile redha, jiwa kite tenang,
bile tenang kite leh control emosi,
bile emosi terkawal, papepon yg diberitahu doktor,
kite trime dgn Alhamdulillah....

Tp xsmudah 2, syaitan x berdiam diri,
dy bisik mcm2 lintasan perasaan yg xsepatutnya.
Astagfirullah ! Kite lupe bahawa Allah yg cipta kite,
DIA berhak uji dgn mcm2 cara, kita cume hamba,
kite xberhak mmpersoalkannya...

actually, Allah x bg ujian tanpa sebab,
n setiap ujian berkait dgn keimanan , Allah x zalim,
Dia x uji diluar batas kemampuan
kite je yg selalu slh sangke...

Sy jalani operation sbulan kemudian
n slmt dgn izin Allah, ktumbuhan 2 disahkan bkn cancer,
Syukur Alhamdulillah...
terlalu byk hikmah d sebalik ujian 2 sbnrnya,
hbgn sy dgn Allah sgt dkt dlm tempoh 2,
setiap mlm sy bangun, mghrpkn kasih sygNya
utk mnyembuhkan sy
sbb hanye Dia Maha Berkuasa.

Sume rase tknan ilang sebaik sj selesai berdoa,
sume hrapan hanye pdNya, trase Dia dekat sgt..

Sape2pon yg penah diuji dgn sakit yg kronik
akn phm betapa brharganya kesihatan.
Tp ingtlah, penyakit xdtg dgn izinNya, kesembuhan
jgk dgn izinNya. Ujian yg penah sy alami 2 hanyala
ckit dbndingkn dgn ujian yg d alami insan len 
yg lbh getir ujian hidopnya. so, bersyukurlah.. :')


nota kaki :
selesai sudah mencuba resepi rekaan sendiri.
chicken chop n black papper sauce.
alhamdulillah..
menjadi jgk finally !
^_^

23 comments:

ANISA said...

tabahnya saudari ni...teruskan berusaha lagi..
ikut la segmen himpunan nama-nama...
http://anisa-mylife.blogspot.com/2011/09/segmen-himpunan-nama-nama.html
terima kasih..

نور عيني said...

alhamdulillah...
sume kekuatan tu dr Allah..
family n frens jgk byk bg support time tu...
setiap penyakit itu pasti ade penawarnye.. :)

dill said...

semua yang berlaku ada hikmahnya. :)

*pop up comment lagi senang kan? hehe

dill.

نور عيني said...

dill : yep, setiap yg berlaku, pasti ade hikmahnye.

btw thanks a lot dear.. :)

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Ketentuan Allah SWT terhadap manusia mmg telah ditetapkan sejak azali. Namun sebagai manusia, kita sentiasa berikhtiar supaya dapat melakukan perkara2 terbaik dlm penghidupan. Apatah lagi dengan runtuhnya Daulah Islam sejak 1924, dunia ini sering dilanda bencana dan perencanaan tangan2 manusia yang jahat. Mrk melimpahkan pelbagai jenis racun dan logam berat (undegradable organo-compounds) dalam ekosistem menyebabkan ramai manusia ditimpa musibah penyakit dan kerosakan genetik manusia. Sebagai muslim, mesti waspada dan bijak menghadapi kesemua musibah ini.
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ
Daripada Ibnu ‘Abbas, katanya: Nabi s.a.w. bersabda: “Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya/kerugian/lemah padanya; kesihatan dan kelapangan/masa terluang.”
Begitu juga terdapat hadis Rasulullah saw dari `Amru bin Maimuun r.a. bahawa Rasulullah saw bersabda,`Bagi setiap orang hendakalah belajar merebut 5 perkara sebelum 5 perkara iaitu muda kamu sebelum tua, sihat kamu sebelum sakit, kaya kamu sebelum fakir, masa lapang kamu sebelum sempi dan masa hidup kamu sebelum mati` riwayat Tarmizi.
Kesempata inilah yang kita perlu rebut sebelum pintu kebaikan ini ditutup semula. Wallahualam

Titisan Hujan said...

pernah merasa sakit dan melihat org yg kt syg skit kanser



itulah dugaan driNya
beruntung sungguh bila ditarik nikmat sihat.lebih mdekatkan diri pdNya.insyallah

نور عيني said...

tajnur : thanks a lot yep ^_^

titisan hujan :
stiap dugaan yg Allah bg tu pasti ade sbb musababnye...
hanye kite yg perlu mncari ape hikmahnye...
sume dugaan n kesakitan adlah hanye kifarah utk dosa2 kite yg lalu. :)

Teacher Basariah said...

Sakit merapatkan kita dengan Allah..terkenang melawat sahabat yang diuji dengan kanser payudara..semoga Allah menyembuhkan penyakitnya itu..

KC@ella said...

Sakit itu dugaan adik. Jgn sesekali kita merasa rendah diri bila diuji oleh "Dia".

نور عيني said...

teacher Basariah :
Allah la sebaik2 tempat bergantung..
semoge sahabat enti cepat sembuh, insyaAllah. :')

نور عيني said...

KC@ella :
yep, betol tu..
terima kasih...
Allah uji kite sbb DIA syg kite..
supaya kite dekat dgnNYA.. ^_^

HEROICzero said...

dulu pernah kena denggi , kebetulan kempen denggi waktu tu . biasalah kempen , cakap membawa kepada kematian la kalau denggi berdarah .

dah mula risau . takut .

Alhamdulillah , biasa saja .

نور عيني said...

heroiczero :
biasela ramalan doktor..
sbb doktor juga manusia biase..
kite just mampu brusaha, berdoa n tawakkal..
sbb Allah lbh mengetahui segalanye...
:)

Bersama Dakwah Islam said...

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Syukron jazakallah khoiron katsiron telah berbagi ilmu yang bermanfaat.
Ibnu Taimiyah rahimahullah mengatakan,

Di antara sempurnanya nikmat Allah pada para hamba-Nya yang beriman, Dia menurunkan pada mereka kesulitan dan derita. Disebabkan derita ini mereka pun mentauhidkan-Nya (hanya berharap kemudahan pada Allah, pen). Mereka pun banyak berdo’a kepada-Nya dengan berbuat ikhlas. Mereka pun tidak berharap kecuali kepada-Nya. Di kala sulit tersebut, hati mereka pun selalu bergantung pada-Nya, tidak beralih pada selain-Nya. Akhirnya mereka bertawakkal dan kembali pada-Nya dan merasakan manisnya iman. Mereka pun merasakan begitu nikmatnya iman dan merasa berharganya terlepas dari syirik (karena mereka tidak memohon pada selain Allah). Inilah sebesar-besarnya nikmat atas mereka. Nikmat ini terasa lebih luar biasa dibandingkan dengan nikmat hilangnya sakit, hilangnya rasa takut, hilangnya kekeringan yang menimpa, atau karena datangnya kemudahan atau hilangnya kesulitan dalam kehidupan. Karena nikmat badan dan nikmat dunia lainnya bisa didapati orang kafir dan bisa pula didapati oleh orang mukmin. (Majmu’ Al Fatawa, Ibnu Taimiyah, Darul Wafa’, 10/333).

Begitu sejuk mendengar kata indah dari Ibnu Taimiyah ini. Akibat derita, akibat musibah, akibat kesulitan, kita pun merasa dekat dengan Allah dan ingin kembali pada-Nya. Jadi tidak selamanya derita adalah derita. Derita itu bisa jadi nikmat sebagaimana yang beliau jelaskan. Derita bisa bertambah derita jika seseorang malah mengeluh dan jadikan makhluk sebagai tempat mengeluh derita. Hanya kepada Allah seharusnya kita berharap kemudahan dan lepas dari berbagai kesulitan.

نور عيني said...

bersama dakwah islam :

syukran atas nasihat n dorongan..
yep, betol tu..
derita x selamanya derita..
derita akan jd nikmat bile ia lebih dekatkan kite pd-NYA...
^_^

Anonymous said...

ainie..
lame x dgr crite tntang awak.....
awak kena operate time form4 kn..
ingat lg time tu ade perbarisan antara skola kt stadium..
terpakse cari org lain gnti pegang sepanduk. he3... bgsla awk tak ade ape2....alhmdulillah...2 minggu jgk awk x boleh jalan kn...saya ingt lg tuh...

نور عيني said...

yep...alhamdulillah...
sumenye adalah perancangan Allah..
:) yep, betol sume tu..
tp sumenye awk tau...actually awk ni sape ea ?

Anonymous said...

awak agak2 spe? bff awak dulu siti harisah kan....yela,,semua kat skolh kenal awak...dah mcm twin dah....berkepit ajerrr....he3,,

Anonymous said...

rasanya awk x kenal kot kalau ckp nama pn,,,,huhuhuhu.....

نور عيني said...

bff sy pon awk kenal ?
ade pemerhati upenye slame ni.
huk3.

Anonymous said...

yela,,admire awak dlm diam,,,jeng3,,, he3

Arisa Arifin said...

kamu seorang yang tabah sayangku :)
saya pernah berada di tempat awak ^.^

نور عيني said...

arisa arifin :

u yg jaga sy kt ospital time tu kn, thanks a lot syg...
teringat kite sampai tido berdua atas katil ospital tu mlm2... :D

dan sy juga tahu tntg pnyakit sah tu.
hope semakin baik yep dear..
no excuse mam ubat ea...
luv u so much !